کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با انجام ورزش هایی در زمانهای کوتاه

10 نوامبر 2015- انجام فعالیت بدنی ملایم درمدت زمان کوتاه می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش فشارخون و خطر سکته  یا حمله ی قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بر جا گذارد.

در این پژوهش محققان استرالیایی نشان دادند که انجام ورزش حتی بمیزان اندک بهتر از ورزش نکردن است و راه حلی را برای افرادی که با مشکل زمان برای انجام ورزش های طولانی مواجه هستند، ارائه  دادند. در این تحقیق 24 فرد چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 62 سال شرکت داشتند. همه ی شرکت کنندگان به مدت 8 ساعت درحالت نشسته قرارگرفتند. هر 30 دقیقه یکبار، از شرکت کنندگان خواسته شد به مدت کوتاهی بروی تردمیل به مدت 3 دقیقه با سرعت 2mph(مایل درساعت) پیاده روی کنند یا چند ورزش استقامتی سبک ازجمله اسکات نیمه، بالا بردن ساق پا و زانو بلند یا فشردن عضلات ناحیه ی باسن را انجام دهند.

محققان دریافتند فشارخون سیستولیک افرادیکه بروی تردمیل پیاده روی کردند 10 واحد کاهش می یابد و در افرادیکه تمرینات استقامتی انجام می دادند 12 واحد کاهش در فشار خون سیستولیک مشاهده شد. فشارخون بالا به فشارخون سیستولیک بیش از 140 میلی مترجیوه اطلاق می شود.

 پرفسور Kingwellمی گوید: بنظر می رسد نیازی به انجام فعالیت شدید برای کاهش فشارخون نیست، فعالیت هایی که این افراد در روز آزمایش انجام دادند به اندازه ی یک پیاده روی ساده تا محل قرار گرفتن  آبسرد کن در اداره یا انجام حرکت های ساده با حمل وزن بدن است و به کاهش فشار خون کمک می کند. اگر چه این مطالعه بروی تعداد کمی از افراد انجام شده است اما اولین مطالعه ای است که مزایای  ورزش ملایم  درمدت زمان کم را برافراد مبتلا به دیابت نوع 2 در یک محیط  آزمایشگاهی کنترل شده، نشان می دهد.

محققان تاکید می کنند که افراد دیابتی یا غیردیابتی باید سعی نمایند که در ورزش هایی با مدت زمان طولانی تر شرکت کنند اما ورزش های ملایم و کوتاه می تواند راه حلی برای افرادی با مشغله ی زیاد باشد.

پرفسور Kingwellمی گوید: ورزش های ملایم با زمان کوتاه نمی توانند جایگزین ورزش منظم وهدفمند شوند، اما راه حلی برای کاهش مدت زمان  نشستن می باشند، بخصوص برای افرادیکه در تمام طول روز  درپشت میز به کار مشغولند. یافته های این تحقیق درنشست علمی انجمن قلب  آمریکا ارائه گردید. تقریباً ازهر ده فرد مبتلا به دیابت نوع 2، هشت نفر دارای فشارخون بالاتر از حد طبیعی هستند، بالا بودن فشارخون خطرعوارض دیابت از جمله بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. کاهش وزن، انجام ورزش منظم ، رژیم و عادات غذایی سالم به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می دهد.

علایم بالا بودن فشارخون عبارتند از سرد درد، مشکلات بینایی، خونریزی بینی، مشکلات تنفسی، از دست دادن حافظه. چنانچه این علایم را در خود مشاهده نمودید با پزشک خود مشورت نمایید زیرا ممکن است شما نیز به فشارخون بالا  مبتلا باشید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/short-bursts-of-physical-activity-reduce-blood-pressure-in-people-with-type-2-diabetes-92614327.html